lördag 1 augusti 2015

Från restgarn till sjal

Från restgarn till sjal, ja. Jag stickade ju den här tröjan för ett tag sedan och i vanlig ordning blev det ju en del garner över. "Restgarnssjal" tänkte jag och satte igång. Jag stickade en liten bit men blev inte alls nöjd, repade upp, la allt åt sidan ett tag, tog upp stickorna igen, började om och hittade på lite efterhand och plötsligt kände jag att jag var en helt ny sjal på spåren. Men som ni redan vet brukar  restgarnet ta slut före själva restgarnsprojektet... Sååå jag köpte lite nytt garn (oh vad "synd" om mig) och fortsatte sticka och utan att jag visste ordet av hade jag stickat en ny sjal och konstruerat ett helt eget mönster. 

Det var midsommarafton när jag påbörjade sjalen och ute öste regnet ner. Alltså fick den det fantasifulla och käcka (nåja...) namnet "Midsommarregn". Den blev mycket bättre än vad jag vågade hoppas på och nu håller jag som bäst på med att sticka en till och skriva ner mönstret. När det är gjort tänkte jag lägga ut det här på bloggen om det, av en händelse, skulle vara fler som vill sticka den. Förhoppningsvis kommer det att ske innan sommaren är slut... Att sticka lite på fri hand är en sak. Att sedan plita ner hur man har gjort på ett papper (helst så att andra också förtår hur man tänkt) är en helt annan sak - tro mig.

Håll nu till godo med lite Instagrambilder från resans gång. Jag är verkligen genuint supernöjd med utformningen på sjalen, som egentligen skulle blivit halvmåneformad men som, efter lite modifiering av ökningarna, blev mer "fyrkantig" i formen. Den ligger perfekt över axlarna utan att glida av och med ett litet spänne blir den lite som en poncho eller cape. 




Det går åt mycket kaffe när jag stickar...








Den äkta mannen är bra att ha ibland, som när man ska bli fotograferad. 
Nästa sjal som sitter på stickorna just nu är i en helt annan färgställning. Den som väntar får se (om man inte har Instagram förstås, för där ligger det redan lite arbetsbilder på den nya Midsommarregnsjalen).





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar