lördag 9 maj 2015

Rabarbermarmelad!

Ute ösregnar det. Inte ett sådant där trevligt vårregn, utan ett kallt, ogästvänligt, rått (höst-) regn. Våren och sommaren känns lååångt borta vill jag lova. Då väljer vi att trotsa regnet (åtminstone för en stund) och går ut och hämtar de första rabarberna för att koka vårens första rabarbermarmelad, lillsnorpan H och jag. 

Våra rabarber härstammar från en planta hos min pappa. En planta som (mig veterligt) fanns redan när jag var en parvel. Den plantan fick vi en liten bit av för många år sedan när vi köpte huset här i Skåne och Hej! vad den växer. Framåt försommaren är stjälkarna tjocka som mina underarmar. Alltså kan man förvänta sig en del marmelad, ganska mycket kräm och måååånga liter saft.

Recept på marmeladen hittar ni längre ner.


Kolla vilka finingar! 



En fining till (och nu menar jag inte rabarbern faktiskt, utan lillsnorpan!)


Jo, den här marmeladen innehåller både lagerblad och vin. Det ni!


Små, små händer som hjälper till.


Kolla här vad vaniljstängerna kommer i nuförtiden. Visserligen i plast (det hade varit trevligare med glas) men vem tittar så noga? Jag tänker mig att man kan använda dem till den klassiska hänga-upp-i-ståltråd-sätta-en-blomma-i-grej. Har man inga käcka provrör i glas kan man ju börja spara på vaniljens plaströr. 


Syltsocker!


Koka! (Är det förresten bara jag som tycker att färgerna och stuket på bilderna andas lite kokbok a la 70-tal? Vet inte om jag ska hänge mig åt nostalgi eller förfasas.)


Färdigt! Första burken men inte den sista. Det här är en av ungarnas rabarberfavorit!


Den andra favoriten är rabarbersaft! Lillsnorpa häller i vatten.


Nu får den stå till imorgon kväll innan den silas och sockret hälls i.


Rabarbermarmelad!

500 g rabarber
2 msk rödvin (jag tog rosé... funkar nog lika bra)
2,5 dl syltsocker
1 vaniljstång
2 lagerblad

 Skala rabarbern om den är grov. Skiva den tunt och lägg bitarna i en gryta/rostfri kastrull.
 Dela vaniljstången på längden och skrapa ut fröna. Tillsätt detta samt rödvin, syltsocker och lagerblad. Koka upp och låt sjuda ca 10 minuter. Fyll upp marmeladen i en väl rengjord burk och sätt på lock. 
Passar med fördel till ostbrickan. Mums!


Kallrörd rabarbersaft!

6 liter rabarber
4 liter kallt vatten
60g/2 påsar vinsyra
2 kg socker (eller efter behag som Melker i Saltkråkan säger)

Skär rabarbern i bitar (den skall ej skalas). Lägg den i en stor bunke eller hink (10 liters). Häll i kallt vatten och vinsyra. Låt stå svalt i 24 timmar och sila sedan bort rabarbern. Tillsätt sockret och rör tills det har smält. Häll upp på flaskor.
Njut!

2 kommentarer:

  1. Å, vad gott och mysigt det ser ut. Härlig inspiration och ljuvlig flört med vårt kära 70-tal. Gott att vara inne och sällskapa när regnet smattrar där ute.

    SvaraRadera
  2. Eller hur, Annica! Så sätt igång och sylta och safta nu - eller kanske inte. Det ska man bara göra när man har ork och energi. Förra våren hade jag varken eller, trotsade känslan och syltade och saftade i alla fall. Nu vet jag bättre! Kram!

    SvaraRadera