söndag 30 november 2014

I väntan på julen!

Ordet Advent kommer av latinets adventus (Domini) vilket betyder (Herrens) ankomst. Det är den inledande perioden i det västerländska kyrkoåret  har jag precis fått lära mig. När jag var liten fick jag lära mig att Advent var I väntan på julen. Och så har det varit för mig i alla år. Advent är tiden före julen och julen börjar sedan på själva julafton. De senaste åren har jag dock börjat märka ett fenomen som smyger sig på, att julen börjar tidigare och tidigare för varje år för att sedan kulminera och avslutas på julafton? Eller är det bara jag som uppfattar det så?  

Hur kommer det sig? Min misstanke är ju bl.a. att jultomtarna kommer fram i butikerna redan i oktober men också att det på Facebook, Instagram och andra sociala medier läggs upp bilder med folk som dricker sin glögg i november, pyntar granen till 1.a advent och slänger upp alla tomtar till Halloween. Ja, då är man kanske lite trött på julen lagom till julafton och slänger ut julgranen ungefär till nyår. Alla får naturligtvis göra som de vill men jag är traditionell och konservativ (jävla bakåtsträvare...) när det gäller julen och väntar med alla tomtar och julgranar ett tag till. Däremot adventspyntar jag gärna och det är ju en viss skillnad (eller hur!). Så adventspyntat har jag gjort. Adventsljusstakar, adventsstjärnor, adventskalendrar och lite pepparkaksbak. Det är advent för mig. 


Varsågoda! Nu bombar jag bloggen med Adventspyntsbilder. Inspiresas eller förfasas - vilket ni vill! 

Glad Advent!

Adventsljusstaken i gjutjärn kommer fram varje år. Jag och mina två bröder fick varsin av mamma en gång i tiden. Själv har jag pimpat min lite med diverse apelsinskivor, spets och en klick gammalt stearin från förra året...


Jag föll för trycket att på modernt vis hänga små siffror på blockljusen. Det blev ju riktigt fint!


Kanna från IKEA, band från Panduro, korn från åkern och duk virkad av mig.





En halmkrans som stomme och diverse tygbitar, spets, kotte, knapp och torkade apelsinskivor och voila - en adventskrans. Den smala spetsen som hänger ner i mitten knypplade jag själv en gång i skolan för väldigt många år sedan och den uppe till vänster har jag virkat för inte fullt så många år sedan. De andra två är "köpespets". 


Höstens eterneller får leva ett tag till i ett litet ljusarrangemang.





Det här är en favorit! En adventskalender jag köpte för fem (?) år sedan. Varje "luckbild" dras fram med hjälp av en flärp på baksidan och bildar en 3D-efekt. När julen är över drar man tillbaka alla figurer och kan på så sätt använda den år efter år. Miljövänligt och praktiskt! :)



Virkade änglar med en pärla i mitten.




Orkidéer, grankvistar och kottar. Adventigt!





Pandurohjärtan i tre olika storlekar som jag målat i vitt, rosa och guld och sedan limmat ihop. Och så lite pärlor på det. Piffigt!


Här är en större virkad ängel. De förra är virkade i bomullsgarn och den här i lite grövre ullgarn. I mitten har jag satt en av Lilla H's plastpärlor. De små bilderna känner ni igen från förra inlägget.


Och så en liten ljusslinga som går på batteri. Tidernas uppfinning! Närmare julgran än så här blir det inte förrän lagom till möjligtvis 4:e advent eller så. 

På återseende! 






1 kommentar:

  1. Vill man få riktig julkänsla- kolla på Ulrichas blogg, man känner sig som barn igen. Glöm dagens julskyltningar och kommersen. Titta och njut!

    SvaraRadera