tisdag 18 november 2014

Virkad filt!

Jag har blivit "filtvirkarbiten"! Det började med min mormorsrutefilt som jag påbörjade redan förra hösten åt Stora S. Den tog mig ett år att göra färdigt, ähum. Men så blev den ganska stor också. Och som sagt, den är ju färdig så då är det väl på sin plats för nästa filt, inte sant?! Den här gången ville jag prova en annan variant. 

Det fantastiska garnet hittade jag först hos  Majas Manufakturs fina lilla nätaffär. Hos henne finns också fina, fina knappar, band och annat smått och gott. Gå in och kolla vetja! Länge kikade jag sedan och sökte på nätet efter ett passande mönster till detta fantastiska garn. Efter långt letande hittade jag till slut ett mönster i mina egna gömmor. Undanstoppat bland alla mina sparade mönster jag samlat på mig under årens lopp (ett tag köpte jag virkmönster på Tradera...) hittade jag ett gammalt tidningsurklipp från 1981. Och se - där var ju min filt. Nu har jag kommit så här långt! 

Om det är någon som är sugen på att virka sig en egen filt så finns mönstret längre ner, under bilderna.



Garnet heter alltså Tusindfryds Hverdagsuld och finns i många fina färger.






Virkad filt:
Mönstret är delbart med 4 plus 3

Virka löpmaskor till önskad längd, vänd och virka fm tillbaka.
V 1: 2 lm *1 st i var och en av de 3 första fm, 1 lm, hoppa över 1 fm *, upprepa fr *-* varvet ut. Avsluta med 3 st. Vänd alla v med 2 lm.
V 2: * 1 fm i var och en av de 3 st, 1 fm om lmb *, upprepa fr *-* varvet ut.
V 3: * Hoppa över 3 fm, 1 st om lmb, 1 st i den fm i föregående v mitt under lmb, 1 st om samma lmb, 1 lm *, upprepa *-*
V 4: 1 fm om lmb, 1 fm i var och en av de följande 3 st (som v 2).
V 5: * 1 st om lmb, 1 st i den fm i föregående v mitt under lmb, 1 st om samma lmb, 1 lm, hoppa över 3 fm *, upprepa *-* (som v 3)
Mönstret består av två olika varv. Ett varv med fm och ett varv med 3 st och 1 lm.
Byt färg efter behag eller gör den enfärgad.
Beskrivningen är ursprungligen skrivet av Ulla Karlsson.

Lycka till!



 Vill ni se fler bilder på filten (och annat stickat och virkat) kan ni alltid gå in å mitt Instagram. Där heter jag rikaulricha. 


2 kommentarer:

  1. Om man bara begrep vad som står i mönstret ;-) Jag som följer dig på Instagram @rikaulricha har sett din underbara filt växa fram. Den är så vacker och ser så mysig ut. Snyggt jobbat!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annica! Ja virkar man inte själv är det nog lite svårbegripligt 😊Du får gå en kurs 😉

      Radera