fredag 7 februari 2014

En dam av porslin!

Den här fantastiska nåldynan fick jag av min mamma. Jag minns den från jag var liten. Då hade den ingen kjol (själva nåldynan) utan det var bara kroppen i porslin. Den stod på hennes pigtittare i hennes och pappas sovrum. Jag tittade på den ofta och tyckte den var så vacker men så konstig utan underkropp. Jag förstod inte vad den skulle vara till. På mammas pigtittare stod också en liten fin burk i ljusgul plast (tror jag det var). I den fanns en kräm som min mamma använde mycket sparsamt. Den tog aldrig slut. Jag minns att den luktade så konstigt.

Så blev jag vuxen och började sticka och virka och då fick jag den lilla porslinsdamen av min mamma, som tyckte att jag kunde virka den där kjolen som egentligen skulle vara där.

Min mamma var väldigt duktig på heminredning och piffade och fiffade mycket i vårat hem när jag var liten. Men hon kunde inte virka och sticka påstod hon. Därför fick jag i uppdrag att färdigställa denna förtjusande nåldyna. Tyvärr hann hon aldrig se den färdig.

Nu står den här hemma och förgyller min tillvaro och påminner mig om min mamma och om tiden när jag var liten.


Förtjusande, inte sant!



2 kommentarer:

  1. Mycket förtjusande! Och din mamma har sett den, var så säker ; )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas ju det, att hon har sett den. :-) Tack!

      Radera