onsdag 20 augusti 2014

Ännu en kofta

Nu är jag igång igen med ännu en uppifrån-och-ner-kofta. Garnet var ett impulsköp från Garnkorgen när jag egentligen skulle ha något annat... Jag vet ju att det alltid är svårt det där med färger när man köper över nätet men beskrivningen "hallonröd" kändes ju ändå rätt säker, tänkte jag. Den såg ju dessutom hallonröd ut på bilden. Definitionen vilken färg hallon har är uppenbarligen en smaksak och kan nog tolkas ganska fritt erfor jag när paketet med garnet kom. Det var inte hallonrött och det var inte heller varmt vinröd som bilderna här nedanför visar. En mycket svåråtergiven färg således. Den är en mer kall hallonvinröd...?! Eh, var det någon som förstod den beskrivningen? Nåja, garnet var köpt och hamnade i fy-lådan ett tag. Jag funderade och funderade och så - det får bli en uppifrån-och-ner-kofta till. 

Garnet kom i härvor så jag pillade fram min garnvinda och min nystvinda och skulle sätta igång. Men hujeda mig sådant trassel. Det tog mig gott och väl en timme (och hundrafemtiosju svordomar) innan jag lyckats nysta upp ett nystan av den hemska trassliga härvan. Dessutom var det stickigt (vad trodde jag när jag köpte ett ullgarn..) Det börjar ju lysande - fel färg, trassligt och till på köpet stickigt. Sedan visar det väl sig att garnet inte räcker till en färdig kofta heller. Suck! 

Härnedan ser ni i alla fall en liten början av koftan. Om garnet räcker (och mitt tålamod) så skall det nog bli en ganska fin kofta.


Flätor och mosstickning blir fint ihop!











4 kommentarer:

  1. Götapetter vad duktig du är! Det blir ännu en fin kofta! Frågan är: hur många koftor kan en kvinna behöva?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack kära du!
      Hur många koftor...? Skulle det finnas en gräns för det behovet menar du? Hehe! :-)

      Radera
  2. Mycket tjusigt! (Jag är lite svag för stickade flätor...) På beskrivningen låter färgen som ... *övermogna* hallon? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vist är det snyggt med flätor :-) Haha! Ja övermogna hallon ska det nog vara. Föresten så har jag och färgen kommit överens. Den blir nog riktigt snygg i höstmörkret.

      Radera