måndag 4 augusti 2014

Ett experiment på fri hand

Här är den! Min allra första uppifrån-och-ner-kofta, fritt improviserat på fri hand efter ett "tänk" från Visa-Lisa som ni kan se här. Inte så tokig om jag får säga det själv. Några småfel har det blivit men inte så det stör. Man lär sig.

Garnet är Drops Bomull-Lin-blandning. Det blev liggandes efter att jag skulle sticka en tröja efter ett Drops-mönster. Jag började sticka efter mönstret och stickade och stickade och stickade... utan att kolla efter så noga. Då, när jag nästan var färdig, upptäckte jag att tröjan på något lustigt sätt blivit alldeles för stor. Antingen hade jag stickat på tok för löst eller stickat på fel storlek eller, eller... ja, inte vet jag. Fel blev det i alla fall, vilket fick mig att drastiskt repa upp alltihopa, lägga undan garnet längst in i ett hörn och låtsas som att det aldrig existerat. Hrumpf!

Men så! Häromveckan började jag googla lite och fann Visa-Lisas "tänk" angående uppifrån-och-ner-tröjor/koftor och tänkte att "vad kan jag förlora". Måste testa! Letade upp garnet igen och satte igång. Detta är resultatet och jag är nog ganska nöjd själv. Så nöjd att jag gett mig i kast med ännu en kofta. Mer om det i ett annat inlägg. Den är ännu på "fifilurarstadiet"! :-) Fortsättning följer!













4 kommentarer:

  1. Men va spännande! Är det bättre att sticka en kofta upp och ner, eller? Och så fin den blev och så FINA foton du tar!

    SvaraRadera
  2. Ja, stickar man uppifrån-och-ner är det lättare att prova efterhand direkt på kroppen. Dessutom stickar man i ett enda stycke så man slipper alla sömmar. Prova vettja! :-)
    Tack! Mobilkamerabilder och redigerade i en mobilapp bara men roligt att du tycker de är fina. Det är kul att fotografera!

    SvaraRadera
  3. Men det är DU som arrangerar bilderna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har du ju rätt i. Jag ska försöka sluta vara så förbannat blygsam... Visst tusan tar jag fina bilder (där satt den)! Tack!

      Radera