måndag 15 augusti 2016

Semesterns roadtrip i bilder

Och så bar det iväg. Efter två somras "hemestrar" (d.v.s. semester på hemmaplan med diverse dagsutflykter vilka har varit väldigt vilsamma och sköna) drog vi i år iväg på en två veckor lång road-trip genom en liten bit av vårt avlånga land.  Lund-Stockholm-Svärdsjö-Vimmerby-Lund. Det är ju lite vår grej att bila genom Sverige. Har gjort det i många år. Toppen tycker vi och toppen tycker barnen.


Vi startade vår resa genom att tröska upp till Stockholm. Bodde gjorde vi i Tyresö där vi hittade det här lilla förtjusande vandrarhemmet. Dock var det inte i det här huset vi bodde men det var väldigt likt. Just det här inhyste reception bl.a. Gulligt så det förslår och med fina omgivningar vilka jag inte hann fotografera så mycket av. Man kan ju inte vara på hugget jämt.


Vi utforskade närområdet och hittade ett litet stall i bästa Vilda Västernstil. Det var inte lätt att få någon bra bild på det men det var mycket finare och framförallt coolare i verkligheten. Här ser det mest ut som ett ruckel, tyvärr.





Åsså hittade vi ett helt fält med vildhallon! Vi hade ingen skål att plocka i men väl ett par blå
skoskydd att lägga hallonen i. Fräscht! Hä,hä! Men de var ju faktiskt oanvända och rena (skoskydden, alltså).

En av dagarna var vi på Gröna Lund och den andra tillbringade vi på Skansen där vi bl.a. stötte på några så'na här...


...och några så'na här!
Lemurer är ju för sköna. Helt avslappnade bland alla besökare och nog lyckades jag få med en lemurrumpa på bild också. Nå, håll till godo med min fotokonst. Man kan inte lyckas jämt...


Här sitter ju också ett skönt gäng! Mina barn närmare bestämt som mer eller mindre coolt beundrar utsikten. Lilla H, Mellan O och Stora S. Finfina ungar och en dröm att ha med på långresor genom landet. Många timmar i bil har det blivit och deras otålighet och gnäll har varit nästan obefintligt. 


Åsså har det handlats så klart. Fynden är gjorda på Skansen. Den ihoprullade bonaden får nog hamna i köket när lämplig plats uppstår. Den gröna vasen kostade endast 25 riksdaler och passar bra i min samling av minivaser. Den lilla keramikpumpan var ju alldeles förtjusande och kommer fram när det är dags för höstpynt. Sist men inte minst har vi ju muggen. Handmålad så klart och går helt emot min annars så milda färgskala men här blev det fart och fläkt på färgerna minsann. Någonstans ska jag väl få den att passa in och framförallt hoppas jag den är god att dricka kaffe ur (och vid närmare eftertanke är väl det nästan, men bara nästan, det viktigaste).



Efter två heldagar i Stockholm drog vi vidare till Svärdsjö i Dalarna där min pappa har en sommarstuga. En sommarstuga som jag tillbringat alla mina barndoms somrar i. Röda timmerstugor och strandtomt med björkar, brygga, båt och bad. Där väntade (förutom barnens morfar) min bror och hans barn, d.v.s. barnens kusiner. Vi kom dit och sedan såg vi inte röken av barnen på närmare en vecka. De dök upp när det vankades mat (i bästa fall). Och så roligt de haft det och det värmer i hjärtat att se hur bra kusinerna leker med varandra trots en del åldersskillnader. Mina egna erfarenheter av lek med kusiner och åldersskillnad är inte lika positiva, därför blir jag så glad när jag ser att de leker så bra tillsammans och tar hand om varandra.




Det blev en del utflykter också. Tillsammans med barnens morfar, min bror och kusinerna åkte vi bl.a. till stångjärnshammaren vid Korså bruk. Där kikade vi runt på friluftsmuséet en stund, åt medhavd matsäck och åkte sedan vidare och gick en liten runda i skogen.

Där hittade vi trollsk natur...


...och vi hittade lingon och blåbär. Blåbär plockade vi så det räckte både att äta som de var med mjölk och till en blåbärspaj.



Nere vid bryggan dracks det kaffe, virkades (självklart!) och plaskades med fötterna i vattnet. Barnen badade (och faktiskt jag också som på äldre dar blivit en riktig badkruka, burrrr!) och den äkta hälften lyckades, efter en hel del dramatik i vassen, dra upp en riktigt fin gädda på 2,5 kg. Den rökte vi efter konstens alla regler och så gott det blev. Gädda är väl inte annars någon favorit men röker man den blir den riktigt god.

Efter en vecka var tiden vid bryggan i Svärdsjö slut och vi åkte söderut igen till Vimmerby. 

I Vimmerby bodde vi för tredje gången på Britt och Stens turistboende. Det kan jag verkligen rekommendera. Så personligt och trivsamt. Vi välkomnades med glass till barnen som också fick framställt varsin solstol med bulliga mjuka dynor. Där brukar vi bo i en egen liten lägenhet med två rum och kök. Lite spartanskt men funktionellt och framförallt välkomnande och trivsamt. 

Så följde två dagar i Vimmerby på Astrid Lindgrens Värld. Det är två år sedan vi var där sist och den här gången tittade vi på två Ronja Rövardotterföreställningar och Bröderna Lejonhjärtas tre föreställningar i den nya Törnrosdalen och Körsbärsdalen. Toppenföreställningar med drake och levande duvor. Jag är ju så känslig och sentimental och börjar ju lätt gråta och fick sitta med solglasögonen på mig mest hela tiden. Just Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta (samt Mio min Mio) är mina Astrid-favoriter som jag läst om och om igen även som vuxen. Kanske därför jag blir så gråtmild. Och så fick lilla H titta på en föreställning av Allrakäraste Syster. Hon har bara sett filmen tidigare och den har varit hennes favorit i säkert två år. Nu gick vi till Bokhandeln och köpte boken åt henne. Hon har redan hunnit läsa den flera gånger :-)

Nu har vi hunnit vara hemma i några dagar och nu börjar jag bli människa igen. Det är jättekul att vara ute och resa och både jag och den äkta hälften (och barnen hoppas vi) mår otroligt bra av att komma ut och tröska runt, bo på vandrarhem och göra utflykter. Men priset jag får betala är ganska högt. Det tar mig nuförtiden åtskilliga dagar av återhämtning. Mitt huvud blir trött och tankarna går långsamt och jag rör mig som i sirap. Allting går väldigt trögt och huvudvärken lurar runt hörnet. Även om min utmattning absolut är bättre än när jag blev sjukskriven för två år sedan finns det spår kvar som kanske är bestående. 

Hursomhelst börjar jag bli normal igen och med en veckas semester kvar har vi hunnit med en loppisrunda också. Bilder på resultatet av den lilla trippen kommer längre fram.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar